نکات خواندنی در مورد عطسه
نوشته شده توسط : محسن

نکات خواندنی در مورد عطسه

سلامت نیوز:حساسيت، بيماري و بسياري از عوامل ديگر مي تواند باعث خروج بزاق و مخاط باشد. به گزارش لايوساينس، عطسه کردن يکي از مکانيسم هاي دفاعي و طبيعي بدن براي بيرون کردن مواد خارجي است و ريه ها و ديگر اعضاي بدن را از آلودگي حفظ مي کند.

فال عطسه


چرا بعضي ها پشت سرهم عطسه مي کنند؟

عطسه کردن از احساس خارش در پشت بيني شروع مي شود و سپس نفس حبس شده و در نهايت نيز جريان هوا با شدت و به صورت عطسه خارج مي شود.

چه عواملي موجب عطسه کردن مي شود؟

عوامل بسياري همچون سرماخوردگي، حساسيت، محرک هاي فيزيکي، عوامل زيست محيطي، سرماي هوا و نور خورشيد مي تواند موجب عطسه کردن شود. عطسه زماني اتفاق مي افتد که بافت پوششي تنفسي که يک لايه سلولي پوشاننده ديواره داخلي بيني است، تحريک مي شود و مغز نيز واکنش عطسه کردن را نشان مي دهد.

چرا بعضي ها پشت سرهم عطسه مي کنند؟

برخي افراد معمولا پشت سرهم و چند بار متوالي در يک نوبت عطسه مي کنند که به گفته پزشکان اين افراد اغلب مبتلا به حساسيت هستند و حتي در فصولي هم که حساسيت شايع نيست، به همين روال عطسه مي کنند. همچنين عطسه هاي متوالي مي تواند ناشي از تيک عصبي يا تلاش بدن براي خارج کردن ذرات گردوغبار باشد.

سرعت عطسه چقدر است؟

در لحظه عطسه کردن، جريان هوا با سرعت 150 کيلومتر در ساعت از بدن خارج مي شود و محققان همچنين دريافته اند عطسه ممکن است بيش از آنچه تصور مي شود سرعت داشته باشد.

چرا هنگام عطسه کردن چشمان خود را مي بنديم؟

واکنش عطسه کردن موجب مي شود بدن تمامي ماهيچه هاي خود را از پلک تا عضله حلقوي منقبض کند. هرچند علت اين اتفاق همچنان نامشخص است اما برخي متخصصان معتقدند که دليل آن مي تواند نحوه ارتباط اعصاب در سيستم عصبي بدن باشد برخي نيز تصور مي کنند که بدن با حفاظت از چشم ها در واقع از مجاري عبور هوا در بيني محافظت مي کند که البته جزئيات اين پديده هنوز مشخص نيست.

چرا برخي افراد با صداي بلند عطسه مي کنند؟

شدت و شکل عطسه کردن در افراد مختلف، متفاوت است که اين اختلاف از تفاوت ها در خودکنترلي فرد و آناتومي بدن نشات مي گيرد. نتايج يک مطالعه نشان مي دهد که 45 درصد افراد در مکان هاي خصوصي و عمومي متفاوت از هم عطسه مي کنند.

عطسه





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: